Az Egyesült Nemzetek Szervezete 2012-ben jelölte ki március 20-át a boldogság világnapjává.
Az emberi lét célja a boldogság keresése – a világnap kijelölésével az ENSZ is erre szerette volna felhívni a figyelmet.
„A boldogság olyan, akár egy léggömb. Mindkettő úgy emelkedik a magasba, hogy megválik a felesleges kötelékektől és súlyoktól. Engedj el félelmet, kétséget, haragot, hiányérzetet és bánatot! És látni fogod, hogy a boldogság mindig is ott volt veled.” (Robert Lawson)
Tanárként feladatomnak tekintem, hogy az iskolai munkámhoz nemcsak a tárgyi tudás fejlesztése a fő, hanem az érzelmi nevelésre is nagy hangsúlyt kell fektetni, amelyet Sonja Lyubomirsky, amerikai pszichológus, a pozitív pszichológia kutatója így fogalmazott meg:
„ A Föld egyszerre borzasztó és gyönyörűséges hely. TE, mint egyén lehetsz itt boldog, vagy akár boldogtalan is. A lehetőség, a csoda benned van, tőled függ, mit kezdesz az életeddel.”
A mai világunkat teljesítményközpontú, sikerorientáltság jellemzi. Nagyobb elvárásokat támasztunk gyermekeink elé, sokkal nagyobb stressz éri őket, mint a korábbi generációkat.
Egy szakmai továbbképzésen ismerkedtem meg a pozitív oktatás- és nevelésszemlélettel, amelynek célja, hogy gyerekeink erősségeire alapozva segítsünk őket a testi, lelki és pszichés jóllétük elérésébe.
Fontos, hogy az ember különböző célokat tűzzön ki, hiszen ezek irányt adnak az életünknek.
A célokat nem elég kitűzni, hanem meg kell találnunk a hozzá vezető utat is. Amikor számodra értelmes célt tűzöl ki, az támogatja az önbecsülésedet, magabiztosabbnak érzed magad. Amikor elérsz egy kisebb célt, ösztönözni fog, hogy elérd a nagyobb céljaidat is. Motiválni fog, jókedvű leszel és büszke magadra, hogy ideáig eljutottál.
Segíti a társas kapcsolataidat, hiszen más emberek (barátaid, szüleid, tanáraid) is segíthetnek, együttműködhetnek veled a céljaid eléréséhez.
Pedagógusként is fontosnak tartom, hogy mi is egyszerűen, csak vállaljuk ÖNMAGUNKAT: az erősségeinket, a hiányosságainkat, a hibáinkat, a kudarcainkat, ettől elérhetőbbé válunk, mind a gyerekek, mind a felnőttek számára.
Nem kell tökéletesnek lennünk, nekünk sem mindig sikerül elsőnek, sebaj! Újra és újra nekifutunk a feladatnak, de NEM ADJUK FEL!!!
Ha a gyermekek ilyen pedagógusokat ismernek, akkor rájönnek arra, hogy nem kell tökéletesnek lenniük, attól még jó emberekké válhatnak, kudarcaikkal együtt.
2022.03.20. Markóné Zöldág Ágnes-Boldogság szakkör vezetője