8. osztályos osztálykirándulás

2019. szeptember 25-én a 8. osztályosokkal Budapesten kirándultunk. A kirándulás

iskolabusszal történt. Első helyszín a Dohány utcai Zsinagóga volt. A Dohány utcai

Zsinagóga illusztris méretének, központi elhelyezkedésének és gyönyörű építészeti

stílusának köszönhetően turisták százezreit vonzza évente. Európa legnagyobb

Zsinagógája a fővárosi épület. A gyermekekkel tárlatvezetésen vettünk részt, ahol

megismerkedhettünk más vallás egyházi nézeteivel, s az épület különlegességeivel.

A Zsinagóga a magyarországi zsidóság fontos jelképe, továbbá Budapest jelentős

idegenforgalmi látványossága. A főváros kulturális életében is aktív szerepet tölt be,

ugyanis helyet ad komolyzenei hangversenyeknek, különböző fesztiválok helyszínéül

szolgál; falai közt gyakran hangzanak fel orgonakoncertek, illetve kántorfellépések.

A kert mellett van a Holokauszt-emlékpark. Itt látható a Varga Imre által tervezett,

vörösgránit talapzaton álló, a múzeum ismertetője szerint „szomorúfüzet mintázó

a Holokauszt áldozatainak emlékműve”, amelynek leveleire ki-ki felvésetheti meghalt

hozzátartozója nevét. Létrejöttét Tony Curtis által életre hívott Emanuel-alapítvány

támogatta. Nem mindennapi látvány volt.

A Zsinagóga után időpontra érkeztünk a főváros egyik legnevezetesebb helyszínére, a

Kossuth Lajos téren álló Parlamentbe. Szintén idegenvezetővel nézhettük meg az „arany

lépcsőházat”, a „médiatermet”, a parlamenti üléstermek mását, s a koronázási

jelképeinket, a palást kivételével. Leglátványosabb a Szent Korona volt. A Szent

Koronáról is hallhattunk mondákat, találgatásokat. Sok-sok információval

gazdagodhattunk, mind az épületről, mind az épület falát körbe díszítő festményekről.

A Szent Koronáról kicsit részletesebben meghallgathattuk, hogy milyen módon őrzik, s

mik az őröknek a feladatai. A látvány csodálatos élményt nyújtott.

A Parlament után kissé szabadabb helyszín következett. A János-hegyen lévő Zugligeti

Libegőhöz mentünk, ahol oda-vissza gyönyörködhettünk a város szépségeiben. Több

gyermek félve ült fel a Libegőre, de végül mindnyájan pozitív élményekkel szálltak le

róla.

Felfelé a Libegő a Zugligeti-katlanból indul. Ezt a völgyet a víz évezredek során vájta

be a dolomit hegyek közé. A Tündér-szikla, a Hunyad-orom lábánál lévő Szószékszikla

mutatja a felszín közeli dolomit kitörését. Az első métereket az erdőszélen teszi

meg a felvonó, feljebb magánkertek fölé ér.

Lefelé káprázatos a kilátás a Hármashatárhegy vonulatára, a Pilis csúcsaira,

a budai és pesti városrészek makettszerű látványára. Tiszta időben látszanak a pestszéli

szántóföldek, a gödöllői erdős dombok és a váci Naszály-hegy is. S ahogy közeledtünk

az alsó végállomáshoz. úgy közeledett hozzánk a zugligeti völgy, zöldbe ágyazott

házaival, kiemelkedő templomával.

A Parlament szépségében itt is gyönyörködhettünk, csak nem belülről, hanem kívülről.

Élményekkel gazdagon tértünk haza.